Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 1 of 23

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA

NATIONAL PUBLIC RADIO, INC. et. al.,

Plaintiffs,
V. Civ. Case No. 25-cv-1674-RDM

DONALD TRUMP, et. al.,
Defendants.

BRIEF OF AMICI CURIAE AMERICAN CIVIL LIBERTIES UNION, AMERICAN
CIVIL LIBERTIES UNION OF THE DISTRICT OF COLUMBIA, AND AMERICAN
CIVIL LIBERTIES UNION OF COLORADO IN SUPPORT OF PLAINTIFFS’ MOTION
FOR SUMMARY JUDGMENT



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 2 of 23

TABLE OF CONTENTS

TABLE OF AUTHORITIES. ..ottt sttt sae e ene s iii
INTRODUCTION ..ottt ettt e ettt e ettt e e e sttt e e e ssbaaeeesssbaeeessnsseeeeassseasessssseeessssseasannes 1
INTERESTS OF AMICI CURIAE ......ooiiiiieieeeeeee ettt 2
ARGUMENT ..ottt ee e e e sttt e e e e ba e e e esssbaeeeessaeeeeanssseeeesnssaeesenssseeeennsneaenn 3

I. NPR’s programming is constitutionally protected speech........c.cccceeviiiviiiciiinieninnnen. 4

II. The Executive Order is motivated by an unconstitutional, viewpoint-based
AIUIINIUS. ..ottt ettt ettt et ettt e b st e bt bt eb e et eat et et et e st e ebeebeeb e e bt e st et ena et e ntenrenaen 5

II1. The Executive Order leverages direct and indirect federal funding to

unconstitutionally punish NPR ..........cccoiiiiiiiiiiieceee e 8
A. The Executive Order unconstitutionally terminates all federal funding

FOr NPR ..ot 9

1. Federal defunding of NPR constitutes retaliation..............cccceeveeenennne. 9

2. The Executive Order unconstitutionally regulates speech
outside of the scope of the relevant federal programs ........................ 10

B. The Executive Order unconstitutionally prohibits broadcasters from
using Community Service Grants to license NPR’s programming................. 12

1. The Executive Order’s limitation on broadcasters constitutes
FEEALTALION <o ee et e e e e e e e e e e e e e e eaeaeeeeeeeeeeaaaaaeens 12

2. The Executive Order imposes an unconstitutional viewpoint-
based restriction on a program designed to facilitate private

C. The Executive Order unconstitutionally deters local public
broadcasters from using nonfederal funds to license NPR’s
PLOZIATNIMNINE .....eeeiieeuiieiieeiieeeiie et esiee et e stteeabeesaeesabeeseesnbe e seesnbeenseesnneeseesasaens 16

CONCLUSION ...ttt ettt st b et st ae et st sb e et s sae e sae b eanes 18

1



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 3 of 23

TABLE OF AUTHORITIES
Cases

Accuracy in Media, Inc. v. FCC,

521 F2d 288 (1975) ettt sttt 14
Agency for International Development v. Alliance for Open Society International, Inc.,

570 U.S. 205 (2013) ittt sttt re e 11
Aref'v. Lynch,

833 F.3d 242 (D.C. Ci. 2016) ..eviiiiiiiiieiieiieieetestestteeetet ettt 3
Arkansas Educational Television Commission v. Forbes,

523 U.S. 606 (1998)...veiiieeeeteeee ettt 4,7
Arkansas Writers’ Project, Inc. v. Ragland,

481 ULS. 22T (1987 ettt sttt et st sttt sa e be e 13
Community-Service Broadcasting of Mid-America, Inc. v. FCC,

593 F.2d 1102 (D.C. Cir. 1978) (€N BaNC).....cceevviriiriniiriieiieieiciercneeceeeeeeeeceeee e 14, 15
Corporation for Public Broadcasting v. Trump,

No. CV 25-1305 (RDM), 2025 WL 1617191 (D.D.C. June 8, 2025).....ccccecererverenrenrcnennenn 15
Crawford—El v. Britton,

523 ULS. 574 (1998) .ttt ettt sttt 3
DKT International, Inc. v. U.S. Agency for International Development,

477 F.3d 758 (D.C. Cir. 2007) ceveieeiieiieieieientesteeteeieee ettt sae 14, 16

FCCv. League of Women Voters of California,
408 ULS. 304 (1984) ...ttt e passim

Garrison v. Louisiana,

379 US. 64 (1964) coovvvveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeseessseeeeeeeesseeeseesseesseeeseessessseseseesesssseeeeseseseseeesesseseees 5

Hartman v. Moore,

SATULS. 250 (2006)vvveerreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeessessseeeesssesseeeseessessseeeseessssssesesessesssseseessseseseeeeesseseees 3

Hurley v. Irish-American Gay, Lesbian and Bisexual Group of Boston, Inc.,
SIS LS. 557 (1995) ettt ettt sttt ettt et nae s 7

Jenner & Block LLP v. U.S. Department of Justice,
— F. Supp. 3d —, No. 25-cv-916 (JDB), 2025 WL 1482021 (D.D.C. May 23, 2025)......... 17

Legal Services Corporation v. Velasquez,
531 ULS. 533 (200T1) ittt sttt sttt sttt et st 3,13, 16

111



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 4 of 23

Los Angeles v. Preferred Communications, Inc.,

476 U.S. 488 (1980) ...ttt ettt st et 4

Lozman v. City of Riviera Beach,

585 1U.S. 87 (2018) rvvveerreeeeeeeeeeeeeeseeeeeeessessseeeesesessseesessessseesseessessseseseesesssseeeesseeseseeeeesseseees 3

Miami Herald Publishing Company v. Tornillo,
AT ULS. 24T (19T4) ittt st sttt s 7

Moody v. NetChoice, LLC,
603 U.S. 707 (2024) ...ttt ettt ettt ettt e e te et e ebeeteeesseesaessseeseassseenssessseenseennns 7,8

NAACP v Claiborne Hardware Company,
A58 ULS. B8O (1982) ..ttt ettt ettt 4

National Institute of Family & Life Advocates v. Becerra,
585 ULS. 755 (2018) ettt sttt 13

NEA v. Finley,
524 U.S. 569 (1998)..eiiieeetes ettt sttt 13,16

NRA v. Vullo,
002 U.S. 175 (2024) .ottt ettt ettt ettt e e et eeaeesteeesbeesaeesseesseessseensaennseens 3,5, 17

Pacific Gas & Electricity Company v. Public Utilities Commission of California,
AT5 LS. T (1986) ittt ettt st sttt 7

Perkins Coie LLP v. U.S. Department of Justice,
No. CV 25-716 (BAH), 2025 WL 1276857 (D.D.C. May 2, 2025) ....ccccocerererieieieienenrenaens 5

Perry v. Sindermann,

408 U.S. 593 (1972) eecorreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeseeesessessesssesseeessssesssseesessessesesesesesssssesseesssssseesessesseseee 8

Regan v. Taxation With Representation of Washington,
401 ULS. 540 (1983) ..ttt et sttt sttt ae e 13

Rosenberger v. Rector and Visitors of the University of Virginia,

S15ULS. 819 (1995) wovveoreeeveeeeeeeseeeeeeesesseessseesessesseseeeseesessssesesesseesssesssesssssssessesssssseseeons 13, 16

Rust v. Sullivan,
500 U.S. 173 (1991) ettt ettt e e eta e e et e e e taeeetaeeeasaeeeneeees 10

Snyder v. Phelps,
562 ULS. 443 (2011 ettt ettt sttt ettt et et nae s 5

Sorrell v. IMS Health Inc.,
564 U.S. 552 (2011) ciiuiiieeiie ettt ettt e et e et e et e e e etaeeetbeeetaeeebaeeeraeeaaaeenns 13

v



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 5 of 23

Thornhill v. Alabama,
BT0 ULS. 88 (1940)...cieiieiieeieeiie ettt ettt ettt et et e e bt e s taeesbeestbeesseessseenseessseesseessseenseenssaans 5

Turner Broadcasting System, Inc. v. FCC,
ST2ULS 622 (1994) ...ttt 4

Wilmer Cutler Pickering Hale & Dorr LLP v. Executive Office of the President,
— F. Supp. 3d —, No. 25-cv-917 (RJL), 2025 WL 1502329 (D.D.C. May 27, 2025) 3, 11, 17

Statutes
AT US.CL § 390ttt 9,12, 14
AT U.S.C. § 396 (1976 €d.) ettt sttt 14
AT US.C. § 308ttt ettt ettt ettt 15
Other Authorities
Executive Order No. 14290, 90 Fed. Reg. 19,415 (May 1, 2025)....ccccieeieriieienieeieeeenn, passim
Fact Sheet: President Donald J. Trump Ends the Taxpayer Subsidization of Biased

Media, White HOuse (May 1, 2025) ..oociiiiieiieieeeieeiteeee ettt ettt st esve e eee 6
Press Release, The White House, President Trump Finally Ends the Madness of NPR,

PBS (MY 1, 2025).c..ciueiiieiieieeeeeeet ettt sttt ettt 6
S.REP. NO. 222 (19607 ettt ettt sttt ettt 15



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 6 of 23

INTRODUCTION

Plaintiff National Public Radio (“NPR”) is an independent, non-profit media organization.
It produces, acquires, and distributes radio programming that it licenses to local public
broadcasters throughout the country. Its flagship news program, 4/l Things Considered, “is the
most listened to afternoon drive-time, news radio program in the country.” NPR Statement of
Undisputed Material Facts (“NPR SUMF”) 4 4. Plaintiffs Colorado Public Radio, Aspen Public
Radio, and KSUT Public Radio are local public broadcasters in Colorado and long-standing NPR
member stations. This case is about whether the President may defund NPR explicitly because he
does not like its journalistic and editorial choices, causing serious, irreparable harm to NPR,
threatening the financial stability of local broadcasters who rely on federal funds to license NPR’s
programming, and depriving local communities throughout the country of programming that may
not be available from other sources.

Last month, President Trump issued an Executive Order, “Ending Taxpayer Subsidization
of Biased Media,” Exec. Order No. 14290, 90 Fed. Reg. 19,415 (May 1, 2025), directing the Board
of the Corporation for Public Broadcasting (“CPB”) and the heads of all federal agencies to
terminate direct and indirect federal funding to NPR. As justification, the Executive Order accuses
NPR of providing “biased and partisan news coverage.”

On its face, the Executive Order retaliates against NPR in violation of the First
Amendment. The Order retaliates against NPR in three ways: (1) it directs CPB and the heads of
federal agencies to terminate their relationships with NPR; (2) it commands CPB to prevent local
broadcasters from using CPB funds to license NPR’s programming; and (3) it deters local public
broadcasters from using nonfederal funds to license NPR’s programming. Exec. Order No. 14290
§§ 2(b), 3(a)—(b). And as explained on the face of the Order and further corroborated by the

accompanying Press Release and Fact Sheet, the government imposed these punishments

1



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 7 of 23

specifically because of the President’s distaste for NPR’s allegedly “biased and partisan” news
coverage, including the words it chooses to use in coverage and what stories it chooses to highlight.

President Trump is free to voice his disagreement with NPR’s programming, but the First
Amendment prohibits the government from retaliating against any independent press or media
organization—including by defunding it—because the President disagrees with its views. And in
addition to being a textbook example of unconstitutional retaliation, the Executive Order also
crosses important First Amendment limits on the government’s spending power, including the
prohibition against viewpoint discrimination in the disbursement of federal subsidies. Because the
Order violates the First Amendment in multiple ways, this Court should permanently enjoin its
enforcement. !

INTERESTS OF AMICI CURIAE?

The American Civil Liberties Union (“ACLU”) is a nationwide, nonprofit organization that
since 1920 has sought to protect the civil liberties of all Americans. The ACLU of the District of
Columbia (“ACLU-DC”) is the ACLU’s Washington, D.C. affiliate. The ACLU of Colorado
(“ACLU-CO”) is the ACLU’s Colorado affiliate. The ACLU and ACLU-DC have frequently
appeared in this Court, as counsel to parties or as amicus, in cases raising significant questions
about the meaning of the Constitution, its limitations on government power, and the breadth of
rights it grants. ACLU-CO has similarly litigated important cases involving constitutional rights

in federal court in Colorado; its interest in this case stems from the participation of local public

! Amici do not here express a position on the statutory or other constitutional arguments raised by
NPR in its motion for summary judgment. Nor do Amici here express a position on whether
President Trump can constitutionally remove CPB’s Board.

2 Pursuant to Local Civil Rule 7(0)(5), counsel for Amici certify that no counsel for a party
authored this brief in whole or in part, and no person other than Amici, their members, or their
counsel made a monetary contribution to the brief’s preparation or submission.

2



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 8 of 23

broadcasters in Colorado whose rights are infringed by the Executive Order. The ACLU and its
affiliates have also participated as counsel or amici curiae in many consequential First Amendment
cases, including those involving retaliation and viewpoint discriminatory denials of government
subsidies. See, e.g., NRA v. Vullo, 602 U.S. 175 (2024) (counsel); Legal Servs. Corp. v. Velazquez,
531 U.S. 533 (2001) (amicus); Wilmer Cutler Pickering Hale & Dorr LLP v. Exec. Office of the
President, — F. Supp. 3d —, No. 25-cv-917 (RJL), 2025 WL 1502329 (D.D.C. May 27, 2025)
(amicus).
ARGUMENT

“[TThe law is settled that as a general matter the First Amendment prohibits government
officials from subjecting an individual [or organization] to retaliatory actions . . . for speaking out.”
Hartman v. Moore, 547 U.S. 250, 256 (2006) (citing Crawford—El v. Britton, 523 U.S. 574, 592
(1998)); accord, e.g., Lozman v. City of Riviera Beach, 585 U.S. 87, 90 (2018). To make out a First
Amendment retaliation claim, a plaintiff must show that: (i) it engaged in constitutionally protected
expression; (ii) there is a causal connection between the plaintiff’s protected speech and the
retaliatory actions taken against it by the government; and (iii) the government’s retaliatory action
would be sufficient to deter a person of ordinary firmness in the plaintiff’s position from speaking
again. Aref v. Lynch, 833 F.3d 242, 258 (D.C. Cir. 2016). NPR easily satisfies all three factors in
this case.

Separately, the Order violates NPR’s First Amendment rights by 1) restricting speech
outside of the scope of any federal funding, 2) imposing viewpoint-based restrictions on federal
programs that exist to facilitate private speech, and 3) deterring other private actors from using

their own money to license NPR’s speech.



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 9 of 23

L. NPR’s programming is constitutionally protected speech.

b3

NPR’s original programming, as well as local public broadcasters’ “editorial discretion in
the selection and presentation of [their] programming,” constitutes “speech activity” under the
aegis of the First Amendment. Ark. Educ. Television Comm ’n v. Forbes, 523 U.S. 666, 674 (1998).
See also Turner Broad. Sys, Inc. v. FCC, 512 U.S. 622, 636 (1994) (“Through ‘original
programming or by exercising editorial discretion over which stations or programs to include in
its repertoire,” cable programmers and operators ‘see[k] to communicate messages on a wide

299

variety of topics and in a wide variety of formats’” (quoting Los Angeles v. Preferred Commc 'ns,
Inc., 476 U.S. 488, 494 (1986))).

“[TThe press, of which the broadcasting industry is indisputably a part, carries out a historic,
dual responsibility in our society of reporting information and of bringing critical judgment to bear
on public affairs.” FCC v. League of Women Voters of Cal., 468 U.S. 364, 382 (1984) (citation
omitted). As such, “broadcasters are engaged in a vital and independent form of communicative
activity,” id. at 378, and they “are not only permitted, but indeed required, to exercise substantial
editorial discretion in the selection and presentation of their programming,” Forbes, 523 U.S. at
673. Creators and distributors of broadcast programming, such as NPR, also play an obviously
expressive role. “As a result, the First Amendment must inform and give shape to the manner in
which [the federal government] exercises its regulatory power in this area.” League of Women
Voters of Cal., 468 U.S. at 378.

First Amendment concerns are even more pressing here because NPR’s award-winning
national public affairs programming, NPR SUMEF ¢ 6, is core “expression on public issues,” which
“has always rested on the highest rung of the hierarchy of First Amendment values.” League of

Women Voters of Cal., 468 U.S. at 381 (internal quotation marks omitted) (quoting NAACP v

Claiborne Hardware Co., 458 U.S. 886, 913 (1982)); accord, e.g., Snyder v. Phelps, 562 U.S. 443,
4



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 10 of 23

452 (2011) (“[S]peech concerning public affairs is more than self-expression; it is the essence of
self-government.” (quoting Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 74-75 (1964))). “The freedom of
speech and of the press guaranteed by the Constitution embraces at the least the liberty to discuss
publicly and truthfully all matters of public concern without previous restraint or fear of
subsequent punishment.” Thornhill v. Alabama, 310 U.S. 88, 101-02 (1940). These liberties are
essential for the press to fulfill its duty “to supply the public need for information and education
with respect to the significant issues of the time.” /d. at 102.

II. The Executive Order is motivated by an unconstitutional, viewpoint-based animus.

The Executive Order expressly targets NPR for punishment—including the loss of all
direct and indirect government funding for NPR, as well as the threatened loss of CPB funding for
any local public broadcaster that uses its own funds to license NPR’s programming—because of
NPR’s protected speech. In particular, the retaliation is based on NPR’s viewpoint, which President
Trump openly despises. As this District recently observed, the First Amendment’s prohibition on
retaliation “extends to retaliation against individuals for the specific viewpoint expressed by their
First Amendment protected activities, since the government may not ‘use the power of the State to
punish or suppress disfavored expression.’” Perkins Coie LLP v. U.S. Dep t of Just., No. CV 25-
716 (BAH), 2025 WL 1276857, at *26 (D.D.C. May 2, 2025) (quoting NRA v. Vullo, 602 U.S. 175,
188 (2024)). Indeed, “[r]etaliation and threats of retaliation to effectuate viewpoint discrimination
‘is uniquely harmful to a free and democratic society.”” Id. (quoting Vullo, 602 U.S. at 187).

President Trump’s viewpoint-based animus against NPR is evident on the Executive
Order’s face. Although Section 1 of the Order purports to disavow any interest in “[w]hich
viewpoints NPR ... promote[s],” this disclaimer is belied by the rest of the Order. The next
sentence states that NPR does not “present[] a fair, accurate, or unbiased portrayal of current

events,” and the following sentence directs all “agencies to cease Federal funding for NPR][.]”

5



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 11 of 23

Exec. Order No. 14290 § 1. Section 2 of the Executive Order similarly asserts that NPR’s funding
is being cut because President Trump considers its news coverage to be “biased and partisan.” /d.
§ 2(a). And the Order itself is titled “Ending Taxpayer Subsidization of Biased Media” (emphasis
added).

The Order’s accompanying Fact Sheet and Press Release reinforce the conclusion that the
Order is premised on President Trump’s personal disapproval of NPR’s programming. The Fact
Sheet asserts that NPR has “fueled partisanship and left-wing propaganda with taxpayer dollars,”
and that it makes “significant in-kind contributions to the Democrat party and its political causes.”
Fact Sheet: President Donald J. Trump Ends the Taxpayer Subsidization of Biased Media, White
House (May 1, 2025) https://perma.cc/RMZ4-7Y7Q. It cites the party-identification of NPR’s
editors, its style guidance discouraging the use of “the term ‘biological sex’ when discussing
transgender issues,” its programming regarding the origins of COVID-19, and its lack of coverage
on “the Hunter Biden laptop story”—all protected editorial decisions. The Order’s accompanying
Press Release accuses NPR of “spread[ing] radical, woke propaganda disguised as ‘news’,”
characterizes NPR’s journalism as “trash,” and criticizes specific NPR editorial choices. Press
Release, The White House, President Trump Finally Ends the Madness of NPR, PBS (May 1, 2025)
https://perma.cc/HATG-LOMW. For instance, the Press Release asserts that “NPR routinely
promotes the chemical and surgical mutilation of children as so-called ‘gender-affirming care’
without mentioning the irreversible damage caused by these procedures.” /d.

The Executive Order attempts to cloak its viewpoint-based animus by accusing NPR of
leftwing bias, suggesting that it is serving as a corrective for distorted media, rather than
unconstitutionally retaliating for the exercise of protected speech. But “the government cannot get

its way just by asserting an interest in improving, or better balancing, the marketplace of ideas.”



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 12 of 23

Moody v. NetChoice, LLC, 603 U.S. 707, 732 (2024). To the contrary, “in case after case, the
[Supreme] Court has barred the government from forcing a private speaker to present views it
wished to spurn,” or vice versa, “in order to rejigger the expressive realm.” Id. at 733 (citing Miami
Herald Publ’g Co. v. Tornillo, 418 U.S. 241 (1974); Pac. Gas & Elec. Co. v. Pub. Utils. Comm'n
of Cal., 475 U.S. 1 (1986); Hurley v. Irish-American Gay, Lesbian and Bisexual Group of Bos.,
Inc., 515 U.S. 557 (1995)). That is because government-imposed “balancing” is itself viewpoint
discrimination.

In Miami Herald Publishing, for instance, the Court held that “[t]he choice of material to
go into a newspaper,” including its “treatment of public issues and public officials—whether fair
or unfair—constitute the exercise of editorial control and judgment,” a “crucial process” that the
First Amendment categorically protects against “governmental regulation,” 418 U.S. at 258, and
by extension, viewpoint-based retaliation. Similarly, in Forbes, the Court rejected a viewpoint
discrimination claim against state public broadcasters, reasoning that “even principled exclusions
rooted in sound journalistic judgment can often be characterized as viewpoint based,” and that
requiring courts to adjudicate claims of bias “would risk implicating the courts in judgments that
should be left to the exercise of journalistic discretion.” 523 U.S. at 673-74. Thus, the Court
admonished in League of Women Voters of California, “if the public’s interest in receiving a
balanced presentation of views is to be fully served, we must necessarily rely in large part upon
the editorial initiative and judgment of the broadcasters who bear the public trust,” rather than
government regulation or, worse yet, retaliation. 468 U.S. at 378.

The alternative—a legally enforceable prohibition on “bias,” as defined by the whims and
caprices of federal officials—would invite government meddling in the editorial process. And “on

the spectrum of dangers to free expression, there are few greater than allowing the government to



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 13 of 23

change the speech of private actors in order to achieve its own conception of speech nirvana.”
NetChoice, 603 U.S. at 741-42. That is precisely what the Executive Order seeks to do here by
punishing NPR for purported bias.

III. The Executive Order leverages direct and indirect federal funding to
unconstitutionally punish NPR.

The threatened loss of tens of millions of dollars in annual funding would undoubtedly
chill any reasonable media organization. The fact that the Executive Order here seeks to punish
NPR through defunding—over which the government will argue it has more legitimate control—
does not alter the analysis. The withholding of a benefit as punishment for disfavored expression
may constitute retaliation just as much as the imposition of a penalty. See Perry v. Sindermann,
408 U.S. 593, 597 (1972) (holding that, although the government may deny a benefit “for any
number of reasons,” it “may not deny a benefit to a person on a basis that infringes his
constitutionally protected interests—especially, his interest in freedom of speech”).

The government will likely argue that it is merely ensuring that taxpayer dollars are no
longer used to fund programming that, in President Trump’s view, smacks of bias. But as discussed
above, that is viewpoint-based animus against NPR’s protected speech and constitutes
unconstitutional retaliation for that reason alone. Additionally, the Order violates the First
Amendment because none of the financial penalties directed at NPR are addressed to the
expenditure of federal funds to promote government speech.

The Executive Order punishes NPR in three distinct ways, each of which independently
violates the limits placed by the First Amendment on the government’s exercise of its spending
powers. First, it directs CPB and the heads of federal agencies to terminate all federal funding of
NPR, without reference to any federal program designed to promote a particular government

message. Second, it commands CPB’s Board to prohibit local public broadcasters from using their



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 14 of 23

Community Service Grant (“CSG”) funding to license NPR’s programming—even though the
Public Broadcasting Act makes clear that Congress intended CSG funds to subsidize the private
programming choices of local public broadcasters, not to promote the federal government’s
preferred messages. Finally, it suggests that the federal government will defund any local public
broadcaster that continues to associate with NPR, deterring broadcasters from using even their
own funds to license NPR’s programming.

A. The Executive Order unconstitutionally terminates all federal funding for
NPR.

1. Federal defunding of NPR constitutes retaliation.

NPR receives federal funding from CPB and federal agencies, such as the National
Endowment for the Arts (“NEA”), to provide a number of public services, including technical and
infrastructure support, security services for journalists, and designated programming. The
Executive Order cuts off this funding by directing CPB, as well as federal agencies, to terminate
their relationships with NPR. See Exec. Order No. 14290 § 2(a) (directing CPB’s Board to “cease
[providing] direct funding to NPR”); id. § 3(a) (directing “[t]he heads of all agencies” to
“terminate, to the maximum extent consistent with applicable law, any direct or indirect funding
of NPR”). As a result, numerous public services provided by NPR are now in jeopardy.

For instance, in Fiscal Year 2024, CPB awarded NPR $6.8 million to support the Public
Radio Satellite System (“PRSS”). NPR SUMF 9 45. The PRSS is “the satellite and terrestrial
content distribution system that serves as the nationwide infrastructure backbone of the public
radio system.” NPR SUMF 9 19. The Public Broadcasting Act requires CPB to provide funds—
used “exclusively for the capital costs of the replacement, refurbishment, or upgrading of [the]
national satellite interconnection systems” and related maintenance—to the entity designated by

the PRSS’s participating stations. 47 U.S.C. § 396(k)(10)(D)(i). Established pursuant to the Act,



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 15 of 23

id. , the PRSS “distributes approximately 400,000 hours of news, music, and specialized audience
programming to more than 1,200 public radio stations and signals throughout the United States,”
reaching “about 99 percent of the U.S. population.” NPR SUMF 99 20, 22. It “provides 24/7
technical support for local public radio stations,” as well as “Presidential alerts from the Federal
Emergency Management Agency (FEMA) to public radio stations throughout the country” in the
event of a national emergency. /d. 99 28, 32. “For decades, the [participating stations] have
designated NPR as the sole entity responsible for managing and operating the PRSS.” Id. q 36.

CPB also awarded NPR $4.3 million for Fiscal Year 2024 through competitive grants. NPR
SUMF ¢ 47. These funds were designated for both expressive purposes, such as providing
coverage on the war in Ukraine, and nonexpressive purposes, such as “provid[ing] safety and
security for journalists working in war zones” and “support for local news stations in rural areas.”
Id. 4/47. NPR also received federal funding from federal agencies, including $65,000 in grant funds
from the National Endowment for the Arts. /d. q 48.

The Executive Order terminates NPR’s access to all this funding, and bars NPR from
obtaining any future federal funding, expressly because President Trump disapproves of NPR’s
programming. That is archetypal retaliation for NPR’s protected expression, and it would chill any
speaker of ordinary firmness from airing news coverage that might draw the President’s ire.

2. The Executive Order unconstitutionally regulates speech outside of the
scope of the relevant federal programs.

Apart from amounting to unconstitutional retaliation, the Executive Order’s directive to
defund NPR is also not a legitimate exercise of the government’s spending power. While the First
Amendment allows the government to spend federal funds to promote a particular message as a

form of government speech, see Rust v. Sullivan, 500 U.S. 173, 193 (1991), it does not allow the

10



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 16 of 23

government “to leverage funding to regulate speech outside the contours of the program itself,”
Agency for Int’l Dev. v. All. for Open Soc’y Int’l, Inc., 570 U.S. 205, 21415 (2013).

Here, President Trump’s complaints about NPR’s programming are irrelevant to NPR’s
administration of the PRSS or its provision of security and support services for journalists
operating in war zones. And the Executive Order does not explain why NPR’s speech renders it
unsuitable to compete for federal grants to provide expressive services, such as NEA grants for
artistic and cultural programming or CPB grants for covering the Ukraine war. Because the Order
does not even attempt to explain why NPR is unsuited to a particular governmental program, even
as it categorically bans NPR from all government funding, it necessarily “goes beyond defining
the limits of the federally funded program[s],” and instead expressly excludes NPR from
government benefits because of its protected speech. /d. at 218.

This District’s recent decision in Wilmer Cutler Pickering Hale & Dorr LLP v. Exec. Olffice
of the President, — F. Supp. 3d —, No. 25-cv-917 (RJL), 2025 WL 1502329 (D.D.C. May 27,
2025), is instructive. There, an executive order required all government contractors to disclose
their relationships with WilmerHale, with the strong implication that any contractors who
maintained those relationships would lose future contracting opportunities. /d. at *16. The Court
held that the restriction fell outside the government’s power to condition federal funds, because
the Executive Order did “not create or address a federally-funded program designed to advance a
certain Government viewpoint,” but instead “applie[d] to federal contracting writ large.” Id. at
*17. As the Court pointed out, “there can be no claim that all federal contracts together constitute
a program designed to promote a specific Government message.” Id. So, too, here: The government
cannot claim that NPR’s categorical exclusion from federal funding is necessary to advance any

particular federal program.

11



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 17 of 23

B. The Executive Order unconstitutionally prohibits broadcasters from using
Community Service Grants to license NPR’s programming.

1. The Executive Order’s limitation on broadcasters constitutes
retaliation.

The Executive Order also retaliates against NPR by barring local public broadcasters from
using federal subsidies to license NPR’s programming. While CPB directly allocates 7% of federal
public radio funds for programming purposes, it allocates the remaining 93% of those funds to
public radio broadcasters throughout the country in the form of Community Service Grants. 47
U.S.C. § 396(k)(3)(A)(iii). Most of those funds, 70% of CPB’s allocation for public radio
programming, are “unrestricted” and may be used for general purposes, id. § 396(k)(3)(A)(iii)(I),
including “programming and production, educational outreach, broadcasting, transmission,
distribution, and other operational expenses.” NPR SUMF q 50. A smaller portion, 23% of CPB’s
allocation, is “restricted” and must be used “for acquiring or producing programming that is to be
distributed nationally and is designed to serve the needs of a national audience.” 47 U.S.C. §
396(k)(3)(A)(iii)(IIT) . Many local public broadcasters use restricted CSG funds to license NPR’s
programming because NPR satisfies the (content neutral) statutory qualifications on the use of
those funds. NPR SUMF 99 51, 77, 101, 142. “NPR received approximately $100 million, or
approximately 31 percent of its annual operating revenue, through membership fees and the
licensing of content” to local public broadcasters in Fiscal Year 2024. Id. q 41.

The Executive Order seeks to categorically prohibit local public broadcasters from using
CSG funds, whether restricted or unrestricted, to license NPR’s programming. It orders CPB’s
Board to “cease [providing] indirect funding to NPR,” “including by ensuring that [local public
stations] do not use Federal funds for NPR[.]” Exec. Order No. 14290 § 2(b). It further directs the
Board to revise its CSG Eligibility Criteria “to prohibit direct or indirect funding of NPR,” and to

“take all other necessary steps to minimize or eliminate its indirect funding of NPR.” Id. This

12



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 18 of 23

punitive action, denying NPR tens of millions of dollars in fees paid by local public broadcasters
with CSG funds, would deter a speaker of ordinary firmness from making editorial decisions that
President Trump may view as too “biased.”

2. The Executive Order imposes an unconstitutional viewpoint-based
restriction on a program designed to facilitate private speech.

In addition to punishing NPR and local broadcasters through the restrictions on CSG
subsidies, the Executive Order imposes an unconstitutional speaker- and viewpoint-based
restriction on the use of CSG funds. Cf. Nat’l Inst. of Fam. & Life Advocs. v. Becerra, 585 U.S.
755, 778 (2018) (“Speaker-based laws run the risk that ‘the State has left unburdened those
speakers whose messages are in accord with its own views.”” (quoting Sorrell v. IMS Health Inc.,
564 U.S. 552, 580 (2011))).

“[E]ven in the provision of subsidies, the Government may not ‘ai[m] at the suppression
of dangerous ideas,”” NEA v. Finley, 524 U.S. 569, 587 (1998) (alteration in original) (quoting
Regan v. Tax’n With Representation of Wash., 461 U.S. 540, 550 (1983)), nor may it “manipulate”
a subsidy “to have a coercive effect” on private speech, id. (internal quotation marks omitted)
(citing Ark. Writers’ Project, Inc. v. Ragland, 481 U.S. 221, 237 (1987) (Scalia, J., dissenting)).
Instead, “when the [government] does not itself speak or subsidize transmittal of a message it
favors but instead expends funds to encourage a diversity of views from private speakers,”
viewpoint-based restrictions and viewpoint-motivated retaliation against disfavored speakers are
off the table. Legal Servs. Corp. v. Velazquez, 531 U.S. 533, 542 (2001) (alteration in original)
(quoting Rosenberger v. Rector and Visitors of the Univ. of Va., 515 U.S. 819, 834 (1995)). Here,
that means President Trump cannot prohibit local public broadcasters from using their CSG funds

to license NPR’s programming because he considers it “biased.”

13



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 19 of 23

As the D.C. Circuit has already recognized, creating a federal program to facilitate private
speech is precisely what Congress “did in funding public broadcasting.” DKT Int’l, Inc. v. U.S.
Agency for Int’l Dev., 477 F.3d 758, 762 (D.C. Cir. 2007) (citing League of Women Voters of Cal.,
468 U.S. at 367-68). “A cardinal objective of the [Public Broadcasting] Act” was to “establish[] a
private corporation” that “afford[s] maximum protection to [noncommercial] broadcasting from
extraneous interference and control,” including by the federal government. League of Women
Voters of Cal., 468 U.S. at 386—87 (internal quotation marks omitted) (quoting 47 U.S.C. §
396(a)(6) (1976 ed.)). Congress declared that CPB was meant to fund programming “responsive
to the interests of [the] people,” 47 U.S.C. § 396(a)(5), and programming “that involves creative
risks,” id. § 396(a)(6), and it recognized that accomplishing these goals “depend[s] on freedom,
imagination, and initiative”—not the repetition of pre-approved messages. Id. § 396(a)(3).?

Congress’s determination to prevent government meddling in the selection of programming
for public broadcasting is reflected everywhere in the Act’s text, as well as its “elaborate structure,”
which “operates to insulate local stations from governmental interference.” League of Women

Voters of Cal., 468 U.S. at 388. Indeed, the “unifying theme of the PBA’s statutory provisions is

3 In addition to authorizing CPB to facilitate “programs of high quality, diversity, creativity,
excellence, and innovation . . . obtained from diverse sources,” the Act also purports to require
CPB’s “strict adherence to objectivity and balance in all programs or series of programs of a
controversial nature.” 47 U.S.C. § 396(g)(1)(A). The D.C. Circuit, sitting en banc, has already
determined that the “objectivity and balance” language “is applicable only to the CPB itself, and
even there only to a narrower category of programming dealing with controversial issues.” Cmty.-
Serv. Broad. of Mid-Am., Inc. v. FCC, 593 F.2d 1102, 1117-18 (D.C. Cir. 1978) (en banc). See also
Accuracy in Media, Inc. v. FCC, 521 F.2d 288 (1975) (upholding FCC’s determination that it
lacked authority to enforce the “objectivity and balance” language in part because any other
conclusion would raise substantial constitutional questions). If the Act were instead meant to
impose this requirement on local broadcasters—or, perhaps worse yet, creators and distributors of
broadcast content—*then it is clear that we have moved . . . to [the realm] of regulation aimed at
suppressing free speech, which may be justified only by reference to the most compelling
government interests.” Cmty.-Serv. Broad. of Mid-Am., 593 F.2d at 1122. Thus, that provision of
the Act cannot justify any viewpoint-based discrimination against Plaintiffs here.

14



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 20 of 23

that they substantially reduce the risk of governmental interference with the editorial judgments of
local stations without restricting those stations’ ability to speak on matters of public concern.”
Corp. for Pub. Broad. v. Trump, No. CV 25-1305 (RDM), 2025 WL 1617191, at *4 (D.D.C. June
8, 2025) (cleaned up) (quoting League of Women Voters of Cal., 468 U.S. at 390).

“Throughout the legislative process, and in the legislation itself, Congress made clear that
it intended that the Board of Directors perform its duties outside the government and without
government or political influence.” Id. at *2 (citation omitted). Congress expressly legislated that
“no ‘department, agency, officer, or employee of the United States’ may ‘exercise any direction,
supervision, or control over the content or distribution of public telecommunications programs and
services.”” Id. at *2 (quoting 47 U.S.C. § 398(c)). Instead, “the ultimate decision as to whether an
available program is broadcast is left to the local stations, which CPB is foreclosed from owning
or operating under the statute.” Cmty.-Serv. Broad. of Mid-Am, 593 F.2d at 1109.

The Act’s legislative history, too, “clearly indicates that Congress was concerned with
‘assur[ing] complete freedom from any Federal Government influence.’” League of Women Voters
of Cal., 468 U.S. at 394 (citation omitted). When the Act was passed, it was generally “recognized
that [Federal financial] assistance should in no way involve the Government in programming or
program judgments,” and legislators “state[d] in the strongest terms possible that it is [their]
intention that local stations be absolutely free to determine for themselves what they should or
should not broadcast.” Corp. for Pub. Broad., 2025 WL 1617191, at *3 (internal quotation marks
omitted) (quoting S. Rep. No. 222, at 4, 11 (1967)).

The Public Broadcasting Act thus jealously protects the editorial autonomy of local public
broadcasters that receive CSG funds to license programming for their stations. This central feature

of the Act marks it out as a program to subsidize private speech, rather than a program to promote

15



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 21 of 23

a government message. See DKT Int’l, Inc., 477 F.3d at 762; see also Velazquez, 531 U.S. at 542—
43 (holding that Legal Services Corporation Act was designed to facilitate private speech, where
Congress provided funds for attorneys to represent the interests of indigent clients); Rosenberger,
515 U.S. at 834 (holding that a public university’s student activities fund was designed to facilitate
private speech by student groups); Finley, 524 U.S. at 587 (recognizing that the First Amendment
prohibits viewpoint discrimination in funding for projects that exhibit “artistic excellence and
merit”).

The federal government itself has previously “assure[d]” the Supreme Court that “the
vigorous expression of controversial opinions is . . . affirmatively encouraged by the Act,” and has
asserted its own substantial “interest in ensuring that the audiences of noncommercial stations”
know that their broadcasts do not “reflect the official view of the government.” League of Women
Voters of Cal., 468 U.S. at 395, 397. Because Congress chose to “facilitate private speech, not to
promote a governmental message” when it enacted the Public Broadcasting Act, President Trump
cannot impose speaker- and viewpoint-based restrictions on local public broadcasters’ use of their
CSG funds. See Velazquez, 531 U.S. at 542.

C. The Executive Order unconstitutionally deters local public broadcasters
from using nonfederal funds to license NPR’s programming.

In addition to barring local public broadcasters from using CSG funds to license NPR’s
programming, the Executive Order also threatens to cut federal funding from broadcasters that use
their own money to pay for NPR’s speech. After instructing CPB’s Board to revise the 2025 Radio
Community Service Grants General Provisions and Eligibility Criteria “to prohibit direct or
indirect funding of NPR,” the Order further directs that, to the extent permitted by applicable law,
“the CPB Board shall also prohibit parties subject to these provisions from funding NPR . . . after

the date of this order.” Exec. Order No. 14290 § 2(b). This threat to defund local public

16



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1  Filed 06/20/25 Page 22 of 23

broadcasters who continue to associate with NPR would chill any media organization of ordinary
firmness and, because it is motivated by animus against NPR’s protected speech, amounts to
unconstitutional retaliation.

Moreover, insofar as this provision seeks to prohibit local broadcasters from using
nonfederal funds to license NPR’s programming, it violates well-established First Amendment
principles. See League of Women Voters of Cal. 468 U.S. at 400 (holding that a provision of the
Public Broadcasting Act prohibiting “editorializing” by any local public broadcaster that receives
CPB grants violated the First Amendment because it prohibited such broadcasters “from using
even wholly private funds to finance [their] editorial activity”). And even if the Executive Order
does not expressly prohibit local public broadcasters from using nonfederal funds to license NPR’s
programming, it plainly threatens punishment against broadcasters that continue to associate with
NPR. As the Supreme Court reaffirmed just last year, a government official like President Trump
“cannot do indirectly what [he] is barred from doing directly”; in particular, President Trump
cannot use threats of punishment to “coerce a private party to punish or suppress disfavored speech
on [his] behalf.” Vullo, 602 U.S. at 190.

Thus, courts in this District have held that President Trump’s Executive Orders requiring
government contractors to disclose their relationships with targeted law firms, with the strong
implication that contractors who maintained those relationships would be penalized, violate the
First Amendment. See Wilmer Cutler Pickering Hale & Dorr LLP, 2025 WL 1502329, at *16;
Jenner & Block LLP v. U.S. Dep t of Just., — F. Supp. 3d — , No. 25-cv-916 (JDB), 2025 WL
1482021, at *15 (D.D.C. May 23, 2025). Those principles apply even more forcefully here, where
the Executive Order itself spells out President Trump’s intention to terminate federal funding to

public broadcasters who continue to associate with NPR.

17



Case 1:25-cv-01674-RDM  Document 25-1

Filed 06/20/25 Page 23 of 23

CONCLUSION

For the foregoing reasons, Amici respectfully submit that the Court should grant Plaintiffs’

motion for summary judgment.
Dated: June 20, 2025

Arthur B. Spitzer (D.C. Bar No. 235960)
Scott Michelman (D.C. Bar No. 1006945
Aditi Shah (D.C. Bar No. 90033136)
AMERICAN CIVIL LIBERTIES UNION
FOUNDATION OF THE DISTRICT OF
COLUMBIA

529 14th Street, NW, Ste. 722
Washington, D.C. 20045

(202) 457-0800

aspitzer@acludc.org

Timothy R. Macdonald

AMERICAN CIVIL LIBERTIES UNION
FOUNDATION OF COLORADO

303 E. 17th Avenue, Suite 350

Denver, CO 80203

(720) 402-3151

tmacdonald@aclu-co.org

18

Respectfully submitted,

/s/ Brian Hauss

Brian Hauss (D.D.C. Bar No. NY0581)
Vera Eidelman

Cecillia D. Wang (D.D.C. Bar No. CA00042)
Ben Wizner

AMERICAN CIVIL LIBERTIES

UNION FOUNDATION

125 Broad Street, 18th Floor

New York, NY 10004

(212) 549-2500

bhauss@aclu.org

Counsel for Amici Curiae



	TABLE OF AUTHORITIES
	INTRODUCTION
	ARGUMENT
	I.  NPR’s programming is constitutionally protected speech.
	II. The Executive Order is motivated by an unconstitutional, viewpoint-based animus.
	III. The Executive Order leverages direct and indirect federal funding to unconstitutionally punish NPR.
	A. The Executive Order unconstitutionally terminates all federal funding for NPR.
	1. Federal defunding of NPR constitutes retaliation.
	2. The Executive Order unconstitutionally regulates speech outside of the scope of the relevant federal programs.

	B. The Executive Order unconstitutionally prohibits broadcasters from using Community Service Grants to license NPR’s programming.
	1. The Executive Order’s limitation on broadcasters constitutes retaliation.
	2. The Executive Order imposes an unconstitutional viewpoint-based restriction on a program designed to facilitate private speech.

	C. The Executive Order unconstitutionally deters local public broadcasters from using nonfederal funds to license NPR’s programming.


	CONCLUSION

